بهبود کیفیت
 
    مسئول واحد: خانم نجمیه نادری

خانم نادری

شرح وظایف کارشناس بهبود کیفیت و حاکمیت بالینی بیمارستانها :
دارا بودن نقش محوری و تیم سازی در حوزه ارتقا کیفیت بیمارستان
      تعامل و هماهنگی با مسئولین ستاد بهبود کیفیت و حاکمیت بالینی دانشگاه
      هماهنگی با مدیران ارشد بیمارستان در خصوص کسب خط مشی ها و دستورالعمل های اجرایی و اهداف استراتژیک
      هماهنگی در تدوین بیانیه های سازمان شامل چشم انداز،ماموریت و ارزشها
      هدایت و هماهنگی بین واحدها در اجرای اهداف استراتژیک و عملیاتی
      پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت در سازمان و پایش شاخص های کیفی مرتبط
      کنترل و نظارت بر حفظ و ارتقا کیفیت خدمات در کلیه واحدهای بیمارستانی از طریق تعیین و پایش شاخص های مرتبط
      هماهنگی در اجرا و ارزیابی برنامه ریزی استراتژیک سازمان در کلیه واحدها
      سنجش میزان دستیابی به اهداف استراتژیک سازمانی
      همکاری در تدوین و پایش برنامه عملیاتی واحدها
      نظارت بر انجام امور کارشناسی و اجرایی در ارزیابی عملکرد واحدهای سازمانی موجود به منظور اصلاح سیستم ها،روش ها و فرآیندهای مورد استفاده آنان در انطباق با        اهداف،ماموریت ها و وظایف محوله
      پیگیری جهت تطبیق امور بیمارستان با توجه به استانداردهای اعتباربخشی
      دریافت گزارش تجزیه و تحلیل شاخص های بیمارستان مرتبط به واحد بهبود کیفیت از واحد آمار و نظارت بر اجرای اقدامات اصلاحی
      شرکت در جلسات مربوط به بهبود کیفیت و ارائه نظرات مشورتی و تخصصی
      شناسایی ،تدوین و مستندسازی فرآیندهای دفتر بهبود کیفیت
      تهیه گزارش عملکرد دفتر بهبود کیفیت بیمارستان در مقاطع زمانی مختلف
      ارائه گزارشات مدون به واحد بهبود کیفیت دانشگاه
      شرکت در راندهای ایمنی و مدیریتی
 
معرفی واحد بهبود کیفیت :
 واحد بهبود کیفیت بیمارستان با ابلاغ برنامه اعتبار بخشی بیمارستان از سوی وزارت متبوع در سال ۹۱ ، شروع به کار نمود.

از آنجا که اعتبار بخشی بیمارستان ها جایگزین سیستم ارزشیابی سابق در سیستم های درمانی می باشد لذا رضایت از عملکرد این واحد از دیدگاه بازرسان وزارت متبوع منجر به کسب درجه یک ارزشیابی در سه دوره پی درپی از سالهای ۹۲ تا۹۶گردید،شایان ذکراست بیمارستان درسال ۹۴کاندیددرجه یک عالی ازبین ۸۰۰بیمارستان کل کشور ودرسال ۹۶موفق به دریافت ماکزیمم نمره ازبین بیمارستانهای دانشگاهی استان فارس گردید.

این واحد علاوه بر استقرار و اجرای سنجه های بهبود کیفیت هماهنگی کلیه فعالیت های اعتبار بخشی در بیمارستان را نیز بر عهده دارد.همچنین استقرار ونظارت براستاندارهای دوستدار ایمنی بیمار-تدوین وپایش برنامه استراتژیکی،عملیاتی وبهبود کیفیت تدوین،آنالیزوپایش دوره ای کلیه شاخصها –نظارت بربرگزاری وپایش مصوبات کمیته ها-ارزیابی بیماران ،کارکنان،پزشکان وفراگیران،وانجام اقدامات اصلاحی در جهت بهبود کیفیت- نظارت برآموزش به بیماران کلیه بخشها-مستندسازی وارتقاکلیه فرایندهای بیمارستان و...

امید است که این واحد با همکاری کلیه واحد های بیمارستان در راستای ارتقاء کیفیت فرآیندها و بالاترین سطح رضایتمندی بیماران در سال های آتی شاهد کسب موفقیت های روزافزون باشد.

نگاهی بر فرآیند اعتباربخشی :

اعتباربخشی بیمارستانی فرایند ارزشیابی سیستماتیک و تعیین اعتبار بیمارستان توسط یک سازمان خارجی با استفاده از استانداردهای مطلوب ساختاری، فرآیندی و پیامدی است.

در ۵۰ سال گذشته اعتباربخشی نقش قابل توجهی در نظارت و ارزشیابی سازمان‌های بهداشتی و درمانی در جهان داشته است. ارزشیابی و اعتباربخشی موسسات پزشکی نقش به‌سزایی در ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات درمانی ارائه شده و افزایش کارایی سازمانهای بهداشتی و درمانی دارد. تعیین اهداف بهینه در راستای استانداردهای اعتباربخشی و تلاش برای دستیابی آنها منجر به ارتقای کیفیت و ایمنی خدمات بیمارستان‌ها خواهد شد. تمرکز بر افزایش کارایی و اثربخشی خدمات منجر به کاهش هزینه‌های غیر ضروری و افزایش بهره‌وری بیمارستان‌ها می‌شود.

سیستم اعتباربخشی ملی بیمارستان‌ها در ایران از سال ۱۳۹۱ شروع شده است. برای تدوین استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور یک مطالعه مروری در زمینه استانداردهای کشورهای امریکا، فرانسه، مصر و لبنان انجام شد. این استانداردها بومی سازی شدند و قوانین و آیین نامه‌های ملی نیز اضافه شدند.